Chromefälgar har passion för både människor och fälgar

Vad gör du om du vill beställa en viss produkt men leverantören säger ett blankt nej? Många av oss hade säkert lagt ner den tanken. Men inte Jimmy Höglund. Han fixade det på egen hand. Och det blev startskottet för en framgångssaga…

För snart tio år sedan höll nämligen Jimmy Höglund på att bygga en egen bil. Han har alltid haft ett gediget bilintresse och den här gången var inget undantag: Han visste hur bilen skulle se ut och vilka detaljer den skulle ha. En av detaljerna var chromefälgar. Det var riktigt poppis på den tiden och Jimmy var fast besluten om att bilen skulle ha just den detaljen. Så han tog kontakt med en större leverantör men fick inte riktigt det bemötandet han önskade.

Leverantören sa att det var alldeles för dyrt att ta hem sådana chromefälgar. Det var absolut inget de kunde tänka sig och det fanns ingen marknad för sådant. De var inte heller intresserade av sponsring i någon form. ”Vill du ha det får du fixa det på egen hand” var det korta svaret från leverantören.

Så då gjorde Jimmy det.

Över 15 000 däck och fälgar i lager

Dagen efter tog han kontakt med företaget Velocity Wheel i Miami. Han tog hem sina chromefälgar – och började sedan importera fler som han sålde vidare. Företaget döpte han, passade nog, till Chromefälgar. Ett namn som fastnade i folks medvetande och på deras läppar.

Med tiden svalnade människors intresse för chromefälgar. Men Jimmy köpte in och lagerförde andra typer av fälgar och däck så företaget drevs vidare. I samma namn.
– Namnet blev så inarbetat så det var dumt att byta, säger Jimmy.

Idag säljer de inte längre chromefälgar men lagret är enormt. Chromefälgar har över 15 000 däck och fälgar på lager. Det är det som är deras styrka menar Jimmy.
– Vi brukar oftast skicka beställningen samma dag som vi tar emot ordern. 99 procent av alla beställningar skickas från vårt befintliga lager. Det är ganska ovanligt att det är så, men det är det som är en av företagets framgångsfaktorer.
– I dagsläget säljer vi lika mycket till privatpersoner som företag. Vi säljer även till försäkringsbolag och leasingbolag. Våra kunder finns i hela Sverige och varje dag skickar vi ett flertal leveranser med Bussgods.

Mestadels säljer de fälgar som passar till Volvo, Audi och Wolksvagen. Ungefär 80 procent av all försäljning handlar om dessa märken, medan de resterande tjugo procenten är till andra bilmärken.

Kund och personal i fokus

En annan av företagets styrkor och grundpelare är kundbemötandet. Kunden är nummer ett – hela vägen.
– Vi lyssnar alltid på kunden, i alla situationer. Dessutom ser vi till att aldrig missa ett kundsamtal. Om vi inte hinner svara så ringer vi alltid tillbaka, berättar Jimmy.

Men lika viktig som kunden är – lika viktig är personalen. För utan den skulle det inte fungera, menar Jimmy. Idag är de fem anställda där bland annat Jimmys fru Anna Höglund ingår. Hon jobbar som inköps- och transportansvarig. Alla i personalen jobbar mycket och hårt.
– Halim och Sasa är våra två montörer. De gör ett tungt arbete och jobbar långa dagar utan att gnälla, säger Jimmy.
– Vill man jobba här måste man vara redo att jobba mycket och att vara flexibel. Vi har inga fasta tider för en fikarast eller lunch. Det tar man när tid finns. Det är viktigare att ta hand om kunderna.

Kanske är det en av förklaringarna till varför Chromefälgar har en så stor tillväxt. För de omsätter 25 miljoner. En bra siffra – men de satsar högre.
– Vi ska upp en del innan vi blir nöjda, säger Jimmy och ler.

Ekonomichefen Lennart Andersson som sitter bredvid Jimmy ler också. Det märks att han gillar Jimmy och hans sätt att tänka och arbeta.
– Jag hade mer eller mindre lagt av med att jobba när jag träffade Jimmy av en slump, berättar Lennart. Men så började vi prata och så småningom började jag jobba lite här.
Nu arbetar Lennart heltid på Chromefälgar och sköter allt som har med ekonomin att göra. Och han har fått en nytändning.
– Sällan har jag trivts så bra på ett jobb. Det är riktigt roligt och dessutom är företaget i ett väldigt expansivt skede. Det är roligt att få vara med och utveckla företaget, säger han.

Jimmy betonar också sin familj som en viktig stöttepelare och framgångsfaktor.
– Min bror Nicklas Björk betyder otroligt mycket för mig som både bollplank och bror. Han är en bror som alltid ställer upp när jag behöver hjälp och det är ganska ofta, skrattar Jimmy.
– Och självklart får jag inte glömma min lilla rara mamma Siv Björk som är en fantastisk och godhjärtad mamma som jag kan räkna med i både ur och skur. Hon har alltid varit och hon kommer att alltid vara en nyckelperson i vår verksamhet och självklart betyder hon extra mycket för mig.

Passion och kunskap

De attraktiva priserna och företagets bredd är också en del av framgången förstås. Jimmy har hittat bra leverantörer i bland annat Holland, Italien och Kina som kan hålla bra priser. På så sätt kan slutpriset till kund ligga på en vettig nivå.
Men så finns det så klart andra saker som spelar in i slutpriset också. Som till exempel Chromefälgars låga omkostnader.
– Vi har inga flashiga lokaler. Hela vårt lager finns i våra mycket vällarmade containrar. Där förvarar vi allt. Containrarna övervakas av marknadens modernaste kameraövervakning och Securitas patrullerar området tre gånger per natt.
– Det är inte flashigt men det behöver det inte vara heller. Låga omkostnader kombinerat med stora inköp gör att priserna ut till kunden kan hållas låga, berättar Jimmy.

chrome16

Under de många åren som företaget varit verksamt har Jimmy byggt upp stor kunskap och erfarenhet. Han kan sin profession och han vet vad han pratar om. Det är viktigt att kunna ge kunderna direkta och korrekta svar oavsett vad deras frågor handlar om. Även hemsidan är viktig för kunderna. Chromefälgar har satsat på en hemsida som visar upp det stora utbudet. Det gör att kunderna i förväg kan kika på vad de vill ha.
– Alla våra produktbilder har vi tagit själva, berättar Jimmy. Vi har investerat mycket tid i det och på så sätt byggt upp en enorm bildbank. Det gör otroligt mycket för hemsidan och det är en slags service till kunderna också – att de kan titta runt och se vad vi erbjuder.

Man märker tydligt att Jimmy vet vad han pratar om. Vikten av att vara serviceminded, låga omkostnader, stort lager – det känns som att han är gjord för att driva företag. Så den naturliga följdfrågan blir såklart om Jimmy ser sig själv som en entreprenör?
– Nej, jag är inte mycket för sådana där fina ord och uttryck. Jag ser mig själv som en vanlig arbetare som jobbar med något jag verkligen tycker om och har passion för. Det i sin tur har lett till att jag kan mycket om branschen, vilket förstås är bra för då kan jag ge kunderna snabba svar på det mesta.
– Självklart längtar även jag hem om dagarna. Jag har två små mysiga flickor på 1 och 4 år och en underbar fru som får stå ut med en del när man har sina sämre dagar… Klart jag längtar efter dem. Men även om jag jobbat långt över åtta timmar på en dag så får jag ny energi av att komma hem och träffa min familj. De är det viktigaste för mig.


 

gänget1
Gänget på Chromefälgar: Lennart, Jimmy, Halim och Sasa. På bilden saknas Anna Höglund.