Mer skratt på mindre ytor

I Swedbanks tillfälliga lokaler är det mer skratt på mindre ytor – och bättre service med glad personal!

Vi har samma höga servicenivå som i våra förra lokaler. Allt är som vanligt förutom att vi har mindre lokaler.

Josefin Anderssons ord känns kanske lite främmande när vi närmar oss Swedbanks provisoriska lokaler mitt i Vaggeryd. Ett antal kontorsmoduler mitt emellan ICA och det tomrum som Swedbanks gamla lokaler har lämnat efter sig.

Ingång på gaveln, med ramp mot entrédörren och en liten ringklocka om man gör besök utanför öppettid. Väl inne är det ljust och varmt. Några foldrar om sparande ligger på ett bord. Stolar och en soffa inbjuder till sittpaus för trötta ben. Gröna växter har placerats i dagsljuset invid ett fönster.
– Hej, välkommen hit!
Adisa Sahinovic och Linn Nilsson jobbar i kundtjänsten.

Kundtjänsten
Ett lite annorlunda kontor…

Ljusa väggar och fint golv. Inga brädor, inga människor som kurar under filtar, inga läckande tak. Lägre takhöjd än vanligt, men i stort sett en normal kontorslokal. Mummel och röster, människor som samtalar. Gemytliga ljud hörs från korridoren längre in i lokalen. Längs korridoren finns flera små rum där privatrådgivarna kan ta emot sina kunder i lugn och ro.

Josefin Andersson kommer och möter. Hon är chef över rådgivarna som jobbar med privatpersoner och ska visa runt i de provisoriska banklokalerna.
– Jag kan tänka mig att vi är i en unik situation. En hel bank som sitter i kontorsmoduler ett helt år… undrar om det har hänt förut i någon bank, säger Josefin.

I ett av rummen som vetter ut mot bygget sneglar hon ut genom gardinerna.
– Där ska vårt nya kontor byggas. Vi följer varje steg de tar!

Hon skrattar och säger att de kan stå ut på sina trånga ytor tack vare att de får nya lokaler inom en överskådlig framtid. Förut hade varje anställd 83 kvadratmeter var att röra sig fritt på. Nu får de hålla sig till 28 per person.
– Många kunder tror att vi är fler i personalen än tidigare. Men det är bara så att man hör och ser alla nu. Den intima miljön gör att vi lär känna varandra på ett nytt sätt, säger Josefin Andersson. 

Lär känna varandra?
– Ja, gemenskapen har blivit ännu bättre nu när vi möts i den här lilla korridoren flera gånger varje dag.

Madelene Eriksson, bolånerådgivare, är på väg emot oss.
– Man kommer närmare. Alla ställer upp och hjälps åt för att det ska fungera i de här mindre lokalerna och det gör att vi lär känna varandra lite mer. Vi var en tajt grupp innan, men vi är ännu tajtare nu. Det gör att vi kan serva kunderna ännu bättre, säger Madelene Eriksson.

Ett spontanmöte uppstår där, mitt i korridoren. Flera i personalen ingår. Jag kan förstå att gemenskapen blir bättre och att jobbet lättare flyter på när det plötsligt blivit så enkelt att bolla frågor med kollegorna. Och närheten har gett bränsle åt humorn i Swedbank.
– Jag tror aldrig vi har skrattat så mycket som vi gör nu, säger Josefin Andersson.

Linn Nilsson från kundservice håller med:
– Vi går runt till varandra mer och skämtar och pratar. Det blir ju naturligt när man ses hela tiden. Och när man skrattar och har roligt kan man ge mycket mer till kunderna också, säger hon.

Glada-kollegor
Spontanmöte i korridoren!

Ungefär ett år kommer det nya bygget ta. Swedbank får en modern banklokal där personalen finns närmare kunderna. Flera små rum ger kunden större integritet under möte med privatrådgivaren. Robert Wictorin längtar.
– Det har redan gått ett par-tre månader. Tiden kommer rusa iväg. Men det är roligt att ha varit med om detta, att vara såhär trångbodd på jobbet. Jag trodde inte det skulle vara så enkelt, men det funkar fint när man bjuder på sig själv. Det känns bra, säger Robert Wictorin.

Längst in i lokalerna hittar vi företagsrådgivarna och kontorschef Mårten Ewertson. När de inte är ute på kundbesök, har de tillgång till ett par rådgivningsrum och en större backofficemiljö. Servicenivån är hög och merparten av kundkontakterna sköts lokalt. Den lokala närvaron är mycket viktig  – med god kännedom om respektive kunds verksamhet och förståelse för varje specifikt behov.


Information:

Med jämna mellanrum får kontoret även besök av andra specialister. Fastighetsmäklare Bodil Mattsson på Fastighetsbyrån finns regelbundet på plats för att värdera din fastighet, ta emot säljuppdrag för din fastighet och genomföra tillträden.

Swedbank är stolt över att kunna erbjuda en gratis juridisk livsbesiktning. I möte med jurist Annsofie Anderzén på Juristbyrån får du möjlighet att gå igenom din just din unika situation och få ett skydd för framtida händelser. Det kan sedan utmynna i exempelvis ett samboavtal, testamente, äktenskapsförord eller bouppteckning. Tveka inte att utnyttja denna unika möjlighet.