Tryck på ständig förändring – Skilltryck är mer flexibla än någonsin

Det gäller att vara kreativ och ligga i om man ska överleva som tryckeri idag. Digitala lösningar, läsplattor och e-brev konkurrerar med trycksaker, så i tryckeribranschen gäller det att inte vara rädd för förändring.

– Vi måste hela tiden tänka framåt, säger Lina Holmberg, en av Skilltrycks ägare.

För 17 år sedan köpte hennes pappa och bror företaget i Skillingaryd och kort därefter gick hon in som delägare. Idag driver Lina tryckeriet tillsammans med sina två syskon. Hon har jobbat på Skilltryck i 16 år så hon känner väl till företaget.

– Jag började direkt efter studenten och hade väl tänkt jobba här ett år eller två, men jag blev kvar. Jag gillar verkligen det här jobbet! Ingen dag är den andra lik. Man får vara kreativ, tänka och skapa. Det är alltid nya projekt man jobbar med och det tycker jag är kul.

Tryckeriet har funnits i – håll i dig – snart 80 år. På 30-talet var tryckmetoderna helt annorlunda än de är idag. Man använde sig av blystämplar, en stämpel för varje bokstav. I början av 90-talet installerades den första datorn, och efter det har arbetssättet förändrats i snabb takt.

Lina Holmberg

Lina Holmberg har arbetat på Skilltryck sedan hon slutade gymnasiet. Nu äger hon företaget tillsammans med sina syskon.

– När jag började här monterade man filmer för hand, idag är nästan allt automatiserat. När en layout är klar i datorn är det bara några knapptryckningar tills det finns plåtar att sätta in i tryckpressen, eller tills trycksaken kommer ut ur digitalpressen. Det finns ett intresse hos många i personalen att utforska ny teknik och nya produkter, så vi är inte sist på de nya prylarna. Vi kanske ligger lite i förkant, säger Lina.

Bakom smått blygsamma ord finns en stab av entreprenörer som tänker framåt och jobbar för ständig utveckling, för branschen är stenhård. Många tryckerier läggs ner eller blir uppköpta. Att Skilltryck har kunnat överleva och utvecklas beror på att de har breddat och förändrat sig hela tiden.

– Vi trycker så klart visitkort, böcker, tidningar och broschyrer precis som vi alltid gjort, men vi hjälper också till med allt från grafiska profiler till annonser för sociala medier. Vi jobbar mycket med variabeldata där varje trycksak är unik, till exempel där text och bild anpassas efter vem i adressregistret som är mottagare. Det gäller ju att möta kundernas behov och vara flexibel. Man kan inte stå still, säger Lina.

BengtBengt ”Olsson” Olsson på Skilltryck

I verkligheten betyder detta att Skilltryck bland annat har utvecklat sig inom hemsidor med e-handel och storformatsprodukter, men framför allt att de samverkar med andra företag. De är delägare i LOFT reklambyrå i Jönköping och har nyligen köpt ett tryckeri som jobbar med digitaltryck i Gnosjö.

Skilltryck4

– Detta innebär att vi är mer flexibla än någonsin nu. Vi kan göra i princip allt i både stora och små upplagor. Från idé till färdig produkt, och vi kan välja den tryckmetod som passar våra kunders behov bäst. Inom våra väggar finns layoutavdelning, tryckeri och efterbearbetning.

Inne på layoutavdelningen sitter Lena Landin framför datorn och redigerar bilder till en hemsida.

– Vi byggde snabbt ihop en liten studio här igår och fotade väskor, godis och reflexvästar som ska vara i en webshop.

Säger ni inte nej till något jobb?

– Nej det gör vi inte! Om det är något som vi inte kan fixa själva så har vi bra samarbete med andra företag som kan göra tryck på till exempel golfbollar, flaggor, pennor och godis, säger Lena.

Lena LandinLena Landin