”Jag skulle vilja visa film varje dag!”

Orden kommer från Pernilla Carlsson, en av två anställda på Folkets Hus i Vaggeryd. Pernilla är bland annat ansvarig för bioverksamheten och har många planer för biografens framtid. Men just nu är det reklamfilm som står i fokus. Folkets Hus har nämligen påbörjat ett samarbete med företaget Voicefilm – och nu ska de lokala företagen lyftas upp.

Det hade funnits tankar om ett samarbete sedan ett tag tillbaka, men det var faktiskt på gymmet i Vaggeryd som det blev en deal. Pernilla var nämligen och tränade samtidigt som Andreas Ljung som driver företaget Voicefilm.
– Vi hade pratat om det lite löst någon gång tidigare, men det var inte förrän jag träffade Pernilla på gymmet som jag ”på riktigt” frågade om de körde några reklamfilmer, berättar Andreas.

Det gjorde de inte, och därför togs ett beslut om ett samarbete. Ett samarbete där Voicefilm står för införsäljning samt produktion av reklamfilmerna och sedan visar Folkets Hus dem innan föreställningarna. Det är ett riktigt bra sätt för de lokala företagen att synas – och framförallt på rätt plats eftersom det främst är lokala besökare på biografen.

Arbete och studier för Voicefilm

Andreas har drivit sitt företag Voicefilm i snart tre år. I början drev han det parallellt vid sidan av sitt vanliga arbete och nu driver han det vid sidan av sina studier. Idag pluggar han nämligen 3D-teknik för industriell utveckling; en tvåårig utbildning där han just nu går första terminen. I framtiden hoppas han kunna ha ett företag som står på flera ben och även inkorporera 3D-tekniken när det gäller produktutveckling för filmproduktion. Ingenting är omöjligt vilket märks på Andreas sätt att vara, men framförallt att jobba. För jobba – det gör han mycket. Inte minst nu när han dels pluggar och dels är ansvarig för att ta fram nya reklamfilmer till Folkets Hus.

Reklamfilmerna finns i två utföranden; som en hel reklamfilm eller i billboardformat. Billboardformatet innebär att de lokala företagens logotyper dyker upp innan filmen. Du har säkert sett det på tv tidigare: ”Filmen presenteras av…”. Båda typerna av reklamfilm är ungefär lika populära men det är oftast de mindre företagen som väljer billboardformatet.

biosalDet märks att både Andreas och Pernilla tycker att reklamfilmerna är ett riktigt lyft för biografen. Men det hade inte varit lika enkelt att göra detta för några år sedan.
– Då fanns det inte någon digital projektor, utan det kördes det analogt. Då hade det varit väldigt mycket svårare och mer tidskrävande, säger Andreas.

Det nya digitala formatet har underlättat enormt mycket – inte minst Pernillas arbete.
– Eftersom vi numera jobbar digitalt så är det bara för mig att beställa hem filmen när den har premiär. Förr kom inte filmerna till oss förrän veckor efteråt, säger Pernilla.

Pernilla arbetar heltid på Folkets Hus och förutom att ta hand om biografen så gör hon boknings- och receptionsarbete, tar hand om konferenser och sköter kontorsarbete. Men biografen är hennes största intresse. Det märks.
– Min vision är att få en helt egen lokal för bion. Idag är den förvisso stor med 120 platser, men eftersom lokalen används för andra saker – till möten, konferenser och fester – så måste vi ofta flytta biostolarna för att lokalen ska kunna användas till annat. Det är lite omständligt.

Hon har några andra rum i tanke. De är förvisso mindre men det är inget problem enligt Pernilla.
– Nej, då kan man helt enkelt köra föreställningarna fler gånger. Jag skulle helst vilja visa film varje dag!

Hundraåringen – en populär film

Och det har de gjort tidigare. Vissa filmer har nämligen haft många besökare – inte minst filmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Den visades förra julen och den filmen fick de visa flera gånger. Alla som ville se den fick nämligen inte plats.
– Vi har ju ingen förhandsbokning utan man köper biljetterna på plats. Och till den filmen blev det rusning kan man säga. Då jobbade jag väldigt mycket, ler Pernilla.

I jul hoppas de på filmen ”Micke & Veronica” – en svensk komedi med många kända ansikten. Filmen har premiär på juldagen och de tror att den kan dra många besökare till biografen.

Och nu flankeras alltså filmerna av lokala reklamfilmer från företag runtom i kommunen. Och de flesta blir väldigt nöjda med resultatet.
– Det är fint som snus! Så uttryckte sig en av mina kunder, säger Andreas och skrattar.
Förutom reklamfilmer till bion har han även tagit fram filmer till reklamtv:n på Ica i Vaggeryd. Och så klart klassiska marknadsföringsfilmer som företag kan använda i olika sammanhang.

Själv marknadsför Pernilla biografen i sociala medier, på lokala tidningssajter och på affischer som de sätter upp runtom i kommunen. Besöksantalet varierar men i snitt är det ungefär 30 personer på varje föreställning. Och som på varje biograf kan man köpa snacks, godis och dryck.
– Vi försöker samla in alla målgrupper i de filmer vi visar. Både barn, tonåringar, vuxna och äldre.
– Något som folk kanske inte vet är att de själva kan lämna önskemål på filmer som vi ska visa. Det är helt enkelt bara att maila oss och önska en film så tittar vi på om vi har möjlighet att ta hem och visa den. Vi är inte omöjliga på några sätt! avslutar Pernilla och skrattar gott.


Läs mer