Nytt museum invigdes i Skillingaryd
Ett nytt post- och järnvägsmuseum såg dagen ljus i Skillingaryd under lördagen. Det invigdes under en högtidlig ceremoni till ljudet av en ångvissla från ett tåg.
I magasinet samlar vi in aktuella nyheter och bloggar med anknytning till Vaggeryds kommun med centralorterna Skillingaryd och Vaggeryd. Om din verksamhet har en sida på Vaggerydstorget kan du lägga till nyheter direkt genom verksamhetens sida. Du kan även tipsa oss om en nyhet genom kontaktformuläret.
Ett nytt post- och järnvägsmuseum såg dagen ljus i Skillingaryd under lördagen. Det invigdes under en högtidlig ceremoni till ljudet av en ångvissla från ett tåg.
Hej på er kära läsare. I går blev det en heldag i Jönköping så jag har lite bilder att fixa till och det tar en stund. En bloggvän till mig ringde i fredags. Hon och hennes man befann sig i Jönköping och låg på hotell. Dom bor ett antal mil utanför Jönköping. Hon frågade om vi ville komma in och träffa dom i går och göra lite saker tillsammans. Vi har inte träffats på två år men när vi träffadass så har vi haft jättetrevligt. Vi bestämde oss på lördagsmorgonen att åka iväg för jag kände…
Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”
Jag älskar återvinning.
Här kommer 3 små tips för att återvinna rätt!
1. Separera vekeshållaren från ljuskoppen på värmeljus och sortera som metallförpackning så återvinns det rätt.
2. Ett dricksglas är inte en glasförpackning utan slängs på soptippen. Det gäller allt. Bara för att något är gjort av plast är det inte en plastförpackning och allt av metall är inte en metallförpackning.
3. Enligt personal på soptippen bör en plastförpackning man återvinner vara ”så ren så du vill äta från den.” För annars kan man lika gärna slänga den typ.
De flesta har oftast hjärtat för att vilja återvinna och tänka på miljön men det blir lätt tokigt för att det inte informeras tillräckligt. Hoppas detta kan vara till hjälp.
/Jullan
En riktigt smaskig och lättbakad citronpaj
Skär upp i bitar och servera som en kall kaka eller servera ljummen med vispad grädde
Steg 1, Smuldeg250 g smör rumsvarmt2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker2 tsk bakpulver5 dl vetemjöl
Gör så här:Nyp ihop samtliga ingredienser till en smulig deg.Tryck ut hälften av smulorna i en smord springform, Ø ca 25 cm_____________________________________________Steg 2, Fyllning1 st citron
2 dl creme fraiche, 34%2 ägg1 dl strösocker1 msk vaniljsocker
Gör så här:Tvätta/finriv det yttersta skalet på citronen (gärna ekologisk)
Pressa ut 1 msk…
Detta är ett inlägg hämtat från bloggen Madame Edith
Efter mindre än en vecka i Skillingaryd så har nu fem av flyktingarna fått återvända till Mullsjö. Men de kommer att bo i familjer och inte på Mullsjö Camping som de tidigare gjorde.
I onsdags var vi ner till Frejas Bod second hand för att lämna lite saker vi rensat ut från vinden. Som ni ser så har vi mycket snö överallt.
Dom har ändrat om där och gjort jättefint. Hyllor där mycket får plats och ger även rymd åt övriga rummet. Det ser mycket större ut men det finns lika mycket att kolla på. Om ett tag så kommer man även att kunna köpa sig…
Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”
I Vaggeryds kommun pendlar drygt 80 procent av kommunens topptjänstemän. En av dem är barn- och utbildningsförvaltningens biträdande chef, Carina Sandberg.
Värnamo har redan sagt ja, i Vaggeryd har skolpolitikerna skjutit på svaret. Det handlar om att införa – eller inte införa – ett nötförbud i skolan.