Gissningstävling hos wiper.

Jag hittade denna sak på Röda Korsets Second hand och nu skall ni få gissa vad detta är och används till. Ingen jag frågade där visste vad det var men sen såg jag att det låg en kartong bredvid där där saken beskrevs

Tävlingen avslutas fredagen den 29 januari. Har jag inte fått in nåt rätt svar så får ni en ledtråd. Ni får gissa hur många gånger ni vill, det är bara att lägga in en…

Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”

Läs mer på Öppen Ridå

Acleja Blomsterhandel Interflora fresh

Häromdan var jag in ett ärende till Acleja Blomsterhandel och då har jag svårt att hålla kameran i styr. Christian som driver blomsterbutiken var på mässa för att kolla in nytt inför vår och sommar. Det skall bli spännande att se hur trenderna går.

Det är så roligt eftersom det finns så många olika slags krukor nu och inte bara vita och svarta.

Så vackert och bra utfört

En blank…

Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”

Läs mer på Öppen Ridå

Fyllda vetebullar

Fyllda vetebullar med galet god fyllning (ca 15 st, ganska stora)

Ett recept ur kategorin EDITHS BÄSTA >>

Recept100 g smör3 dl mjölk50 g jäst1 ägg0,75 dl strösocker0,5 tsk salt1 tsk kardemummaCa 9 dl vetemjöl

Fyllning: 100 g smör, 1 dl strösocker, 0,5 msk vaniljsockerTopping: 1 st uppvispat ägg + pärlsocker

Gör så här:

Smält smöret. Häll i mjölken. Värm till fingervarmt = 37°Rör ut jästen med lite degspad.Tillsätt resten av degspadet, ägg, socker, salt, kardemumma.Arbeta in mjölet tills degen släpper bunkens kanter.

Rulla ut 15…

Detta är ett inlägg hämtat från bloggen Madame Edith

Läs mer hos Mademe Edith

1 år har gått….

Idag är det ett år sedan du försvann från den här jorden och blev en ängel.. Ett helt år.. Det är ofattbart svårt fortfarande att fatta att du verkligen är bort. Att vi aldrig kommer att ses mer.

Jag tänker på dej så mycket. Tänker på dej ibland mer, ibland mindre. Ibland greppar jag telefonen när något sånt där sjukt dyker upp som jag bara måste messa dej. Sedan slår det mej: Det går ju inte….

Ibland kan jag tycka mej se dej i bilar… Men det är inte du. Det är någon annan…

För ett…

Detta är ett utdrag hämtat från Karolin Grunditz blogg ”Äppelblomman”.

Läs mer hos Äppelblomman

Jullan tipsar: Packa smart!

En torsdag kan ibland innebära packdag för att man direkt efter jobb/skoldag på fredagen ska åka iväg någonstans över helgen. Det är min situation ikväll. Generellt har man ofta inte massor med tid för själva packandet då man vill dra ut på det tills sista minuten för man behöver vissa grejer tills precis innan man ska åka (you know typ tandborste, smink..)

Därför såhär i packmode tänkte jag dela med mig om några kanske rätt vanliga men väldigt användbara packtips!

Packa för så länge du ska vara borta.

Inför de flesta resor har man bestämt hur många dagar man ska vara borta. Släng därför inte ner hela garderoben utan bestäm specifika outfits för respektive dag. För oftast vet man också vad för typ av kläder man behöver, vilka sättningar man kommer befinna sig i. Ska du på fest, bestäm klänning redan när du packar.

Extra tips för lätt packning är att man kan kombinera flera outfits med samma plagg. Alltså att man kan ha samma par byxor till flera olika överdelar t ex.

Skriv en packlista.

Inget nytt under solen, men ett vinnande koncept. Jag brukar också dela in min packlista i olika kategorier.

Oftast i överdelar, nederdelar, necessär och övrigt.

Nu kan du bara lista upp de plaggen du behöver för de outfits du bestämt. Var också specifik när det gäller underkläder etc. Ska du vara borta i 10 dagar, skriv ”10 par strumpor”. Kryssa av saker från listan när du lagt ner dem i väskan. Bocka inte av sådant som ska tas med precis innan avfärd ”för det kommer man komma ihåg att slänga ner imorgon”.

Låt ”smink” stå kvar okryssad tills du sminkat dig och faktiskt har packat ner det.

Extra tips för smidigt pack –  skriv också vilken väska saker ska packas i. Om det är handväskan eller resväskan.

Välj väska efter resmetod.

Ska du åka tåg, framförallt om du har byten, välj inte en otymplig väska du måste kånka på kroppen om det inte är en ryggsäck. Ta en väska på hjul. Trust me on this. Jag har för många gånger rest med en överpackad sportbag där jag blivit tvungen att skifta axel i vartannat steg. Ibland är en lite för stor rullväska bättre än en alltför proppad mindre bärväska.

Extra tips för effektivt resande är att undvika för många komponenter. Ibland känns det smidigt att fylla dem utrymmen man har. T ex. om man har med en extra handväska, använd inte den som mer plats att lägga saker i utan se på den som packning, så slipper man gå med för många saker för ens händer att bära.

Läs mer hos EvangelinaBergh