på tåget

Gårdagen var helt fanstastisk.  Jag fick sjunga i kyrkan vilket jag saknat, jag fick käka lunch på stan ihop med en av mina närmaste vänner, och sedan fick jag hänga med min familj och våra fina grannar i en stor park i Linköping. Sådana dagar borde man få ha varje helg, just saying.

Men nu sitter jag på tåget tillbaka till Uppsala. Vi ska ha ett möte jag måste va med på, för att sen imorn åka till Norrköping och köra Workshop! Känns lite onödigt att åka hela vägen till Uppsala för att sen åka nästan hela vägen tillbaka imorn, men så är det ibland. Vi hörs sen!

Läs mer hos EvangelinaBergh

När planer ändras

Jag har alltid haft någon sorts plan över hur mitt liv ska se ut. Planen har oftast gått ut på att jag ska ta studenten och sen plugga vidare direkt så jag blir klar så fort som möjligt. Ibland har planerna förändrats, såklart, men det har alltid varit samma kärna – bli klar så fort som möjligt.

MEN just nu vet jag inte. Sista planen i somras var att ta ett år på NG, och under året göra högskoleprovet först på hösten och behövs det även göra om det på våren, så att jag sen kan fortsätta på juristlinjen så snart som möjligt. Men sista anmälningstiden till högskoleprovet är idag, och jag känner inte att jag ska göra det. Det är lite skumt i och med att jag har tänkt det hur länge som helst, men det känns inte rätt – inte än. Kanske ska jag vara här i två år, kanske längre? Kanske ska jag inte bli jurist (det är dock ingenting jag betvivlar, jag är superinställd på jurist). Men jag vet inte, ibland känns inte saker rätt, och då måste man bara hänga med i svängarna. Ibland blir det bara inte som man tänkt sig.

Läs mer hos EvangelinaBergh

Allt jag någonsin drömt om

Jag bara måste dela med mig av den här bilden. Satt vid mitt skrivbord och jobbade då jag helt plötsligt stannade upp och bara insåg att jag gör precis allt jag drömt om nu. Jag sitter på kontor, har en dator framför mig, en kaffekopp, och en tjock bok. Ett kladdpapper, en färgsorterad pennburk och en superskön stol. Jag jobbar med sociala medier, marknadsföring, webshop och så mycket mer. Det är liksom allt jag någonsin önskat, och jag är bara 18år! Vissa går igenom utbildning efter utbildning för att få hålla på med sånt här, men jag har fått möjligheten att göra det innan jag ens är så gammal att man normalt sett går ur gymnasiet. Det äger! Mitt liv äger!

Läs mer hos EvangelinaBergh

Alla är vi människor

Jag älskar människor. Jag vill älska varenda människa jag möter (och inte möter). Visst det kan vara svårt ibland, men jag vill alltid försöka ha den utgångspunkten när jag möter människor.

De senaste dagarna har bilden på treåriga Alan, som flutit i land död vid Turkiets kust, tagit över internet. Bilden är hemsk. Man inser verkligen att det är människor som flyr. Att det är riktiga barn som mister livet när deras familjer söker efter något bättre. Det är hemskt.

Man vill hjälpa till, men samtidigt är det svårt att i en sån här situation säga ”såhär och såhär ska vi göra”, då detta är ett superstort problem. Det är liksom 50 MILJONER människor på flykt just nu, men rent ”tekniskt” har vi inte ansvar för fler än de som kommer hit. Det är väldigt komplext.

Samtidigt hör vi Sverigedemokrater som ropar ut att vi måste ”hjälpa dem på plats” istället för här. Vad nu hjälpa dem på plats betyder. Bygga upp deras sönderbombade hem? Skicka ner bra båtar som hjälper till att skeppa dem illegalt? Visst, jag är helt för att vi hjälper till provisoriskt med kläder, mat osv, det bör vi göra. Men vi måste tänka mer långsiktigt. Hjälpa dem att få stabila förhållanden där de kan bo utan att vara rädda. Och som det ser ut i världen nu så är det här i Europa som det är lättast att göra det på.

Så precis som Reinfeldt sa förra hösten så måste vi öppna våra hjärtan och våra gränser ännu mer. Vi måste vara beredda på att ta emot ännu fler än vad vi hittills gjort, och när de väl är här måste vi försöka få in dem i samhället snabbt. Det har vi skyldighet att göra. Söker människor sig till oss så måste vi hjälpa till. Vi bör göra det för att vi bryr oss. För att varje människa är värd att få leva i fred.

För att det hade lika väl kunnat vara vi.

Läs mer hos EvangelinaBergh

Livet

Jag vet inte hur långt tid det kommer ta innan jag riktigt förstår vad det är jag har gett mig in på. Det är ett så otroligt speciellt liv det här, så speciella känslor man har. Redan från första kvällen har jag känt en så stor kärlek till alla här, som om jag hade känt dem sen jag föddes och bara älskar dem inifrån och ut, fast jag egentligen knappt visste deras namn. Det är speciellt. Men det är samtidigt en känsla som jag tycker alla borde få uppleva någon gång i livet. Verkligen!

Läs mer hos EvangelinaBergh

Att stanna upp

Det här livet är speciellt alltså! Vi ska bo 8 ungdomar i ett hus mitt ute på landet i ett års tid. Bli som en familj som både lever och jobbar ihop. Det är inte i många kretsar man får utsättas för sånt. Men jag tror det blir bra. Jag trivs här och jag vill verkligen bara få leva i nuet. Tidigare har allt gått ut på att ta sig framåt, längta till gymnasiet, studenten, födelsedagar, läger, men att vara här får mig bara att vilja stanna av och njuta. Önska att det kunde fortsätta för alltid liksom. Jag trivs så galet bra alltså!

Läs mer hos EvangelinaBergh

Tillbaka i Uppsala

Mitt liv går verkligen i ett! Just nu sitter jag i köket i huset utanför Uppsala som kommer vara mitt hem i ett år framöver. Jag hann inte mer än hem över natten, sova lite, och sen packa om väskan innan vi åkte idag. Men det känns bra ändå! Mitt rum är supermysigt och jag tror verkligen jag kommer trivas! Vi hörs imorn!

Läs mer hos EvangelinaBergh

Kvällsdopp

Älskar livet dagar som dessa. Började med en tallrik av youghurt, cornflakes och blåbär tillsammans med dr.Phil, the good wife och dr.House som vanligt. Lagade kyckling och pomes frites ihop med Fidele till lunch, och nu ligger jag på stranden efter ett fantastiskt skönt kvällsdopp. Lite kallt var det, men mycket uppfriskande!

Nu väntar tre dagar av jobb innan jag drar hem till Linköping över helgen igen! Detta livet alltså

Läs mer hos EvangelinaBergh

Leediiigggg

Visst jag gillar att jobba, men att jag är ledig både idag och imorgon känns guldvärt just nu!  Bara få ligga i sängen hur länge som helst, se alldeles för många avsnitt av Glee, sitta fyra timmar framför tvn och se dr.Phil, the good wife och dr.House. Love it! Sen blev det pizza och en lång promenad i byn. Var inne i ett par affärer jag knappt visste om fanns. Tänk va, jag har bott här i två år, men det är först nu – sista två veckorna – som jag utforskar byn. 

Var förresten så sugen på chips häromdagen att jag inte okade vänta tills jag kom hem med att öppna påsen. Woops. Så går det ibland.

  

Läs mer hos EvangelinaBergh