Ett lass sallad med vitkål

För många av oss är Januari en tuff månad. Plånboken blir allt tunnare och tunnare. Mat måste man ju ha och helst även någon grönsak till maten, gärna något som mättar bra. Mitt tips är då att köpa ett vitkålshuvud och ett trepack Italiensk kryddblandning. Strimla vitkålen och blanda med kryddan och någon matolja som du har hemma, ta det som finns. Vilken sorts olja du använder är inte så noga. Och så lite vatten. Blanda ihop allt i till exempel en stor ugnsplåt, då är det lättast att blanda den, lägg sedan salladen i mindre bunkar eller skålar som lättare får plats i kylen.Av det här får du…

Detta är ett inlägg hämtat från bloggen Madame Edith

Läs mer hos Mademe Edith

Kayo Shekoni!

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

I går morse medans jag stod bakom soffan och strök lite kläder och samtidigt kollade på tv så dök Kayo Shekoni upp i tv morgonprogram. Hon intervjuades ang en pjäs hon är med i som Riksteatern satt upp som heter ”En druva i solen”. Dom visade lite från föreställningen och hon spelade jättebra och seriöst. Kayo fick cancer för tre år sedan men har varit frisk tills nu då cancern kommit tillbaka. Hon är klar med sin cellgiftsbehandling och…

Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”

Läs mer på Öppen Ridå

Jullan&Jeppan tar över!

Eftersom jag har varit så fruktansvärt dålig på att blogga den senaste veckan och under kommande vecka kommer vara ute och resa typ hela tiden, så har jag bestämt mig för att göra något jag aldrig någonsin tänkt att jag ens skulle komma på tanken att göra. Jag lämnar över min blogg, min älskling, min bebis, till två personer i EN HEL VECKA. Japp it´s true. Under kommande vecka kommer mina fina jeansskjortevänner Jullan och Jeppan att ta över.

Jeppan är superglad, medans Jullan är lite mer skeptisk. Jag känner mig lite som Jeppan. Glad. Jag tror att detta kommer bli en toppenbra vecka, och jag ser fram emot att följa min egen blogg (hahah va skumt det lät) och allt vad de kommer hitta på! Förbered på mästerverk!

Läs mer hos EvangelinaBergh

Sockerkaka – Spetskaka

Sockerkaka – SpetskakaEn jättegod variant av vanlig sockerkaka – Själva spetsen är en härligt krispig sockerglasyr.

Sockerkaka75 g smör2 ägg2 dl strösocker3 dl vetemjöl2 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker1 dl mjölk

Sockerglasyr2 msk smör2 msk vispgrädde1 dl strösocker

Gör så här:Smält smöret. Vispa ägg och strösockret pösigt.Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.Rör ner mjölblandningen i smeten.Blanda sist i det smälta smöret och mjölken.

Grädda i en smord springform ca Ø25cmNedre delen av ugnen i 175° i 35 min

Blanda med en gaffel ihop glasyrenBred ut blandningen över den varma…

Detta är ett inlägg hämtat från bloggen Madame Edith

Läs mer hos Mademe Edith

Kanelbullekladdkaka

En galet god kanelbullekladdkaka som endast kräver 5 min arbetsinsats

Den är inte bara god utan sprider dessutom en härlig doft av nybakat i hela köket Obs! Toppa kladdkakan med valfri mängd pärlsocker

Recept150 g smör2 dl strösocker0,5 msk vaniljsocker

1 msk kanel1 nypa salt

2 dl vetemjöl3 ägg

Gör så här:Smält smöret i en kastrull. Drag kastrullen åt sidan.Låt svalna lite. Rör ner de övriga ingredienserna.

Häll smeten i en pappersklädd smord springform, ca Ø 24 cmStrö över pärlsocker. 

Grädda mitt i ugnen i 200° i 12-15 min

(anpassa tiden efter hur kladdig kladdkaka du önskar)

Pudra ev….

Detta är ett inlägg hämtat från bloggen Madame Edith

Läs mer hos Mademe Edith

City Skor del 2!

Här kommer nu resten av det jag fotade hos City Skor. Herrskor sportmodell från Dahlin. Snygga oranga detaljer

Såna här tofflor har funnits så länge jag minns. Min pappa har haft ett antal och även mamma. Jag har nog själv haft såna också. Dom är från Docksta skor som är ett anrikt skomärke. När jag växte upp kallas dom för ”kvickoletter”. Dom förekom även i filmen ”Hundraåringen” Klicka här för att se en bild där Robert Gustavsson sätter foten i…

Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”

Läs mer på Öppen Ridå

City Skor, kaffebjudning och lite fynd del 1.

I går när vi var ute på stan så gick vi in på City Skor, dom hade 5-årsjubileum häromdan men då hade jag såna besvär med magen så jag kunde inte gå dit. Dom har en massa erbjudanden och mellan 30-50% nedsatt på massor av skor.

Dom bjöd på kaffe med bakelse i lördags och vi som nyss hade varit och fikat på Ritz Konditori men det stoppade inte oss utan vi tog både kaffe och bakelse. I dag söndag tog vi ett beslut om att gå på 5:2…

Detta är ett utdrag är hämtat från Malin Hörnfeldt-Bergströms blogg ”Öppen Ridå”

Läs mer på Öppen Ridå